Zkoušky ČNB - otázka 1724.2

Otázka číslo 1724.2
za 2 body

Případová studie č. 1722.2:

Odměňování fyzických osob – pracovníků
V registru České národní banky zapsaný poskytovatel spotřebitelského úvěru a zároveň samostatný zprostředkovatel, firma SolidCredit s.r.o., má 19 pracovníků a jejím jediným jednatelem je pan Pink. Firma SolidCredit s.r.o. zprostředkovává úvěry pro poskytovatele Dobrý úvěr s.r.o., Bezva úvěr a.s. a Skvělý úvěr s.r.o. Jednatel společnosti SolidCredit s.r.o. vydal pro letošní rok v lednu interní pokyn, jehož nosná ustanovení jsou tato:
a) Cílovou odměnu 10 000 Kč za letošní rok získá ten pracovník, který panu Pinkovi doporučí alespoň pět dalších fyzických osob, které se pak jakkoli smluvně zapojí do obchodní sítě SolidCreditu a jejich zapojení přinese nárůst zisku firmy alespoň o 50 000 Kč za příští účetní rok. Získané osoby nejprve absolvují dvoudenní vstupní školení za poplatek 7 950 Kč, až pak se s nimi podepíše vhodná smlouva.
b) Provize od Bezva úvěru a.s. je nic moc, úrokové sazby a RPSN mají sice taky nízké, ale jejich smluvní dokumentace je příliš obsáhlá a je s ní moc práce, tedy jejich propagační materiály netřeba vystavovat tak, aby byly pro klienty nejlépe vidět a oni se úvěru od Bezva úvěru dožadovali jako prvního v pořadí (materiály však nelze nevystavit a jejich produkty nějak upozaďovat – lidi od Bezva úvěru totiž chodí na kontroly).
c) Provize od Skvělého úvěru s.r.o. je co do procenta z částek uzavřených úvěrových smluv největší. Mají vysoké úrokové sazby a víme, že spolupracují s dalšími šikovnými firmami, takže ve finále prakticky nemají problémy se splácením svých úvěrů – o splácení se starají sami. Přestože je známo, že na jejich praktiky při vymáhání dlužných splátek si spotřebitelé často stěžují, nejde o odpovědnost SolidCreditu, který má naopak prospěch z nízkého podílu dlouhodobě nesplácených úvěrů. Z každého úvěru uzavřeného pro Skvělý úvěr tak bude osobní provize pro pracovníka o polovinu vyšší než u úvěrů od ostatních poskytovatelů.
d) Byl vypracován velmi podrobný ceník interních úkonů (43 různých položek), který stanoví ceny, jež klient zaplatí, i když si úvěr nakonec nevezme. Je na každém pracovníkovi, jak bude s klientem zacházet, aby mu mohl něco naúčtovat – a jako SolidCredit bychom tedy nedělali zadarmo v případech, kdy si spotřebitel někdy i po dlouhých diskusích úvěr nakonec nevezme.
e) Každý pracovník, který sjedná úvěr na koupi automobilu od autosalónu Pink & bratři s.r.o., dostane zvláštní provizi ve výši 1,25 % z výše řádně zaplacené splátky úvěru za prvních 15 měsíců jeho splácení, a to přímo od prodejce automobilu.
f) Vánoční odměny v předpokládané výši „třináctého platu“ budou každému pracovníkovi kráceny o 50 Kč za každou klientovi zaslanou upomínku k jím sjednanému spotřebitelskému úvěru, o 100 Kč pak za prodlení klienta s každou splátkou jím sjednaného spotřebitelského úvěru za každý měsíc prodlení.
g) Případná vratka odměny vzniklá v důsledku předčasného splacení bude přeúčtována příslušnému pracovníkovi, který úvěr sjednal.
h) Provize za sjednání úvěru může být u dotyčného pracovníka navýšena bonusem, který firma SolidCredit vyplatí za zprostředkování životního pojištění. Tento bonus může činit až 250 % sjednaného ročního pojistného.

Které z výše uvedených ustanovení a), c), d) a e) neporušuje závazná pravidla jednání stanovená v zákoně o spotřebitelském úvěru?

A

ustanovení e), protože v daném případě se nejedná o podmínky spotřebitelského úvěru, ale mohlo by se jednat nanejvýš o podporu prodeje uvedeného autosalonu (jenže nejdříve si spotřebitel vybere auto a až pak shání úvěr, takže vůbec obchodní smysl provize je sporný), výše „provize“ je navíc tak nízká, že ve srovnání s prodejními akcemi autosalonů prakticky nemůže vést k ovlivnění rozhodnutí spotřebitele

B

ustanovení d), protože je samozřejmé, že za práci přísluší odměna. Tím spíše přísluší odměna za poskytování rady, za niž i podle občanského zákoníku firma a pracovník nesou odpovědnost – za špatnou radu mohou být žalováni k náhradě škody takovou radou způsobené. Je samozřejmé, že na takové případy je nutně třeba mít ve firmě finanční rezervy a ty je třeba z nějakých příjmů vytvořit

C

ustanovení c), protože informace, které se k úvěru od poskytovatele Skvělý úvěr vztahují, jasně říkají, že úvěrové podmínky tohoto poskytovatele jsou takové, že spotřebitelé úvěry vždy splácejí, z čehož vyplývá, že nebyly poskytnuty v rozporu s jejich zájmy a možnostmi řádného splácení; o metodách práce Skvělého úvěru raději mlčíme

D

ustanovení a), protože každá firma stojí na spolehlivých pracovnících a ti se nejlépe seženou přes osobní známé, překážkou není ani poplatek za školení, protože smlouva bude se zájemci podepsána až po úspěšném absolvování vstupního školení, do té doby nejde o pracovníky firmy ani o osoby s ní jakkoliv spojené, ty se pouze přihlásily na kvalitní placené školení

Zobrazit správnou odpověď předcházející otázka následující otázka

náhodná otázka

Tato otázka ze skupiny II. Tematické oblasti potřebných znalostí pro zkoušku I má kód 1724.2; za její správné zodpovězení v testech se získají 2 body.

Další otázky ve skupině II. Tematické oblasti potřebných znalostí pro zkoušku I: